Naar hoofdinhoud
Oostzaan

Is een afschrift burgerlijke stand hetzelfde als een uittreksel Basis Registratie Personen?

Afschrift burgerlijke stand

Soms heeft u een afschrift uit de burgerlijke stand nodig. Dit is een schriftelijk bewijs van een levensgebeurtenis, zoals een geboorte, huwelijk, echtscheiding, geregistreerd partnerschap, beëindiging geregistreerd partnerschap of overlijden. De gemeente bewaart akten van deze gebeurtenissen. U kunt een afschrift van deze akten aanvragen bij de gemeente waar de akte is opgemaakt. Wanneer u bijvoorbeeld een afschrift van uw geboorteakte wilt aanvragen, doet u dit in de gemeente waarin u bent geboren.

Is een afschrift burgerlijke stand hetzelfde als een uittreksel Basis Registratie Personen?

Het afschrift burgerlijke stand is niet hetzelfde als een uittreksel Basis Registratie Personen.

Afschrift burgerlijke stand

  • U vraagt een afschrift burgerlijke stand aan bij de gemeente waar de akte in het verleden is opgemaakt (de persoon is geboren, getrouwd etc.).
  • Het afschrift burgelijke stand is een fotokopie van een geboorteakte, overlijdensakte, huwelijksakte, echtscheidingsakte of akte van partnerschapregistratie (bij ontbinding van een geregistreerd partnerschap komt een aantekening op de akte van partnerschapregistratie).
  • Wanneer u het afschrift burgerlijke stand direct digitaal aanvraagt (met DigiD), kunt u tijdens het aanvraagproces aangeven voor welk doel (of instantie) u het afschrift nodig heeft. U wordt dan geholpen om het juiste document aan te vragen. Wanneer u het afschrift burgerlijke stand in het gemeentehuis aanvraagt, kunnen onze medewerkers van loket Burgerzaken u uiteraard adviseren. Hiervoor dient u een afspraak te maken.

Uittreksel Basis Registratie Personen

  • U kunt het uittreksel Basis Registratie Personen bij ons aanvragen als u staat ingeschreven als inwoner bij de gemeente.
  • In het uittreksel staan in ieder geval uw naam, adres, woonplaats, geboorteplaats en geboortedatum. Daarnaast kunt u indien nodig ook andere gegevens uit de basis registratie op het uittreksel laten vermelden.
  • In het uittreksel verklaart de gemeente dat u in de gemeente staat ingeschreven.

Wanneer het u nog niet helemaal duidelijk is welk document u precies nodig heeft, helpen wij u graag bij het kiezen van het juiste document. Bij het aanvragen kunt u gebruik maken van de 'kieshulp afschriften, uittreksels en bewijzen'.

Overzicht vragen