Naar hoofdinhoud
Oostzaan

Veelgestelde vragen over de energietoeslag

Extra energietoeslag voor lage inkomens

Uitbetalen energietoeslag 2023 uitgesteld

In 2023 komt er een nieuwe energietoeslag voor huishoudens met een laag inkomen. Maar eerst moet de regering de wet nog aanpassen. Dit duurt langer dan verwacht. Een besluit zou rond de zomer volgen. Inmiddels is duidelijk dat dit niet gehaald wordt. We mogen pas uitbetalen als de Rijksoverheid de wet heeft aangepast. De verwachting is dat dit in het najaar gebeurt. Zodra wij meer weten, leest u dat op onze website, op de gemeentepagina en op onze Facebookpagina.

Veelgestelde vragen over de energietoeslag

Heeft u verder nog vragen over de aanvraag van energietoeslag? Hieronder vindt u een overzicht van veelgestelde vragen. Zit uw vraag er niet tussen, neem dan contact met ons op.

Ik heb geen uitkering meer, maar toch € 1300 ontvangen. Klopt dat?

Had u op 1 april 2022 wel een uitkering, maar daarna niet meer? Dan heeft u toch recht op de energietoeslag van € 1300.

Ik heb alleen een postadres. Heb ik recht op de energietoeslag?

Nee, als u alleen een postadres heeft dan heeft u geen recht op de energietoeslag.

Ik ga in de rest van het jaar meer verdienen. Moet ik de energietoeslag dan straks terugbetalen?

Nee, we kijken alleen naar de situatie in de eerste 3 maanden voor de datum van aanvraag.

Ik heb de energietoeslag ontvangen. Moet ik deze opgeven als inkomen naast mijn uitkering?

Nee, de eenmalige energietoeslag is een gift. Er wordt niet gekort op uw bijstandsuitkering.

Moet ik de energietoeslag opgeven als inkomsten bij de Belastingdienst?

Nee, de energietoeslag valt onder de bijzondere bijstand. U hoeft er geen belasting over te betalen. Het is een eenmalige onbelastbare uitkering.

Heeft de energietoeslag invloed op mijn zorg- of huurtoeslag?

Nee, de energietoeslag heeft geen gevolgen voor andere toeslagen.

Ik heb mijn jaarafrekening van de energieleverancier ontvangen en geld teruggekregen. Heb ik recht op energietoeslag?

Ja, ook als u geld heeft teruggekregen heeft u recht op de energietoeslag.

Hulp nodig bij geldzaken?

Heeft u moeite om uw rekeningen te betalen? Of heeft u schulden? We kunnen u helpen! Neem contact met ons op, kijk op onze webpagina hulp bij schulden of stuur uw vraag per mail naar .

Hoe werkt het digitaal aanvragen?

  1. U vult de vragen naar waarheid in.
  2. U levert kopieën, scans of screenshots van alle bewijsstukken in. Die kunt u uploaden. Zorg ervoor dat de bewijsstukken compleet zijn. De gemeente bewaart uw gegevens en bewijsstukken in een dossier.
  3. U ondertekent dit aanvraagformulier met uw DigiD. Heeft u een partner*)? Dan moet u de aanvraag beiden ondertekenen.

*) U bent partners als u:

  • getrouwd of geregistreerd partners bent;
  • of op hetzelfde adres woont en:
    - samen een huishouden heeft;
    - ex-echtgenoten of ex-partners bent;
    - samen een kind heeft;
    - u het kind van uw partner heeft erkend of uw partner uw kind heeft erkend;
    - of ergens anders als partners geregistreerd staat, bijvoorbeeld bij de Belastingdienst of als meeverzekerde bij een zorgverzekering.

Wanneer krijg ik bericht?

Als u dit aanvraagformulier volledig heeft ingevuld, krijgt u zo snel mogelijk bericht of u recht heeft op de energietoeslag. Misschien vragen we u om extra informatie. We proberen uw aanvraag zo spoedig mogelijk te behandelen.

Lukt het niet om een digitale aanvraag te doen?

Dan kunt u gebruik maken van het gratis inloopspreekuur van Het Sociaal Team Wormerland. Zij kunnen u helpen met het doen van de digitale aanvraag. Het inloopspreekuur is open op dinsdagen en donderdagen van 13.30 – 16.00 uur.

Locatie: De Omslag, Faunastraat 68 te Wormer.
Bellen kan naar telefoonnummer 06-5807 6672 op dinsdag, woensdag én donderdag.
Of stuur een mail naar sociaalteam@wormerland.nl.
Ook kunt u een bericht sturen via WhatsApp naar 06-5807 6672.

Informatie over andere dienstverlening:

Ook het Financieel Café kan hulp bieden. Het Financieel Café zit in de Omslag en is geopend op elke 1e en 3e woensdag van de maand, van 13.30 uur tot 16.00 uur. Aanmelden kan via het Sociaal Team (telefonisch of via inloop).

Daarnaast kunt u Sociaal Raadslieden op maandagochtend telefonisch bereiken via 06 – 49360571. Ook het inloopspreekuur is weer geopend.

Overzicht vragen