Hoe vraag ik het aan?
Uittreksel Basis Registratie Personen
Soms heeft u een uittreksel Basis Registratie Personen (BRP) nodig. U heeft dit uittreksel bijvoorbeeld nodig als u examen doet of zich wilt inschrijven voor een woning, school of opleiding. In het uittreksel staan in ieder geval uw naam, adres, woonplaats, geboorteplaats en geboortedatum. Daarnaast kunt u indien nodig ook andere gegevens uit de Basis Registratie Personen op het uittreksel laten vermelden. U kunt het uittreksel aanvragen als u staat ingeschreven als inwoner bij de gemeente.
Hoe vraag ik een uittreksel Basis Registratie Personen aan?
- U kunt een uittreksel Basis Registratie Personen direct digitaal bij ons aanvragen (met uw DigiD).
- Op vertoon van een geldig identiteitsbewijs kunt u het uittreksel Basis Registratie Personen ook afhalen bij de gemeente. Maak hiervoor een afspraak met loket Burgerzaken. U kunt uw afspraak online of telefonisch maken.
- U kunt iemand machtigen om het uittreksel Basis Registratie Personen af te halen bij de gemeente. De gemachtigde moet hiervoor een afspraak maken met loket Burgerzaken.
- De gemachtigde moet meerderjarig zijn.
- Een brief meenemen waarin u de reden van uw aanvraag weergeeft en waarin u toestemming geeft aan de gemachtigde om voor u een uittreksel Basis Registratie Personen af te halen.
- Deze brief moet door u en de gemachtigde ondertekend zijn.
- De gemachtigde moet ook de geldige identificatiebewijzen van u en gemachtigde meenemen.
Wanneer het u nog niet helemaal duidelijk is welk document u precies nodig heeft, helpen wij u graag bij het kiezen van het juiste document. Bij het aanvragen kunt u gebruik maken van de 'kieshulp afschriften, uittreksels en bewijzen'.