Naar hoofdinhoud
Oostzaan

Hoe werkt het?

Geboorteaangifte

Aangifte doen van de geboorte van een kind is verplicht. Heeft u net een kind gekregen dat in Nederland is geboren? Dan doet u aangifte bij de gemeente waar hij of zij is geboren.

Hoe werkt de geboorteaangifte?

U doet aangifte van de geboorte van uw kind in de gemeente waarin uw kind is geboren. Maak hiervoor een afspraak met loket Burgerzaken van de gemeente. U kunt uw afspraak online of telefonisch maken.

Bij de geboorteaangifte van uw kind maakt de ambtenaar van de burgerlijke stand een geboorteakte op. Dit is het bewijs van de geboorte van uw kind. In de akte staan de namen van uw kind. Controleert u voordat u de geboorteakte ondertekent of de namen goed geschreven zijn.

Bij de aangifte wordt uw kind geregistreerd in de Basisregistratie personen (BRP) en krijgt een burgerservicenummer (BSN). Dit gebeurt direct als u woont in de plaats waar u aangifte doet. Is uw kind geboren in een andere gemeente dan waar u woont? Dan wordt uw gemeente automatisch op de hoogte gesteld van de geboorte. Dit gebeurt door de gemeente waar het kind is geboren.

Wat moet ik meenemen bij de geboorteaangifte?

U hoeft uw kind niet mee te nemen. Wel moet u een aantal documenten bij u hebben:

  • Geldig paspoort of identiteitskaart (ID-kaart) van degene die aangifte doet. Woont u in de gemeente waar u aangifte doet? Dan mag het ook een rijbewijs zijn.
  • Geldig paspoort of ID-kaart van de moeder. Woont de moeder in de gemeente waar u aangifte doet? Dan mag het ook een rijbewijs zijn.

Eventueel:

  • Geboortebericht van de arts of verloskundige (als uw kind in een ziekenhuis is geboren).
  • Akte van erkenning (als uw kind voor de geboorte is erkend).
  • Akte van naamskeuze (als bij erkenning voor de geboorte is vastgelegd welke achternaam uw kind krijgt).
  • Trouwboekje (als u getrouwd bent; uw kind wordt dan bijgeschreven in uw trouwboekje. Dit is niet verplicht).