Naar hoofdinhoud
Oostzaan

Hoe vraag ik het aan?

Bijstandsuitkering

Is uw inkomen te laag om zelf in uw bestaan te voorzien? Dan kunt u op grond van de Participatiewet in aanmerking komen voor bijstand. Deze uitkering is bedoeld als tijdelijk vangnet voor noodzakelijke kosten, zoals huur, eten en drinken.

De gemeente helpt u met het vinden van een baan, zodat u weer zo snel mogelijk een zelfstandig inkomen heeft. 

Hoe vraag ik een bijstandsuitkering aan?

Een uitkering vraagt u via de website 'werk.nl' digitaal aan bij het UWV, nadat u u via dezelfde site heeft ingeschreven als werkzoekende. Vervolgens maakt u een afspraak met de gemeente voor een intakegesprek.

Stap 1 voor het aanvragen van een bijstandsuitkering

  • Wanneer u de pensioengerechtigde leeftijd nog niet heeft bereikt, dan gaat u naar 'werk.nl', de website van het UWV.
  • Daar schrijft u zich in als werkzoekende, ook al bent u van mening dat u niet kunt werken.
  • Vervolgens vraagt u een bijstandsuitkering aan via werk.nl.
  • Pas wanneer u dit heeft gedaan kunt u een afspraak maken bij de gemeente voor een uitkering.
  • Let op: dit gaat allemaal digitaal met uw DigiD, u gaat dus niet naar het UWV Werkplein in Zaandam.
  • Heeft u de pensioen  gerechtigde leeftijd? Dan verwijzen wij u door naar de SVB.

Stap 2 voor het aanvragen van een bijstandsuitkering

  • Heeft u zich ingeschreven als werkzoekende op werk.nl en heeft u een bijstandsuitkering aangevraagd via dezelfde site?
  • Dan vult u het formulier in de link hieronder.
  • Na het invullen zal een consulent van team maatschappelijke participatie van de gemeente telefonisch een afspraak met u maken voor een intakegesprek.
  • U krijgt dan direct een toelichting over de verdere procedure.

Wat moet ik meenemen voor een uitkeringsaanvraag?

De volgende zaken neemt u mee naar het intakegesprek bij de gemeente:

  1. Identiteitsbewijzen van u en eventueel uw partner.
  2. Bewijzen van uw inkomen, ook van uw eventuele partner en kinderen.
  3. Bewijzen van uw schulden, ook van uw eventuele partner en kinderen.
  4. Bankafschriften van de laatste 3 maanden van uw spaarrekeningen en uw lopende rekeningen, ook van uw eventuele partner en kinderen.
  5. Bewijzen van uw arbeidsverleden.
  6. Ontslagbewijzen (indien van toepassing).
  7. Bewijzen van de beëindiging van een vorige uitkering (indien van toepassing).
  8. Het echtscheidingsvonnis (indien van toepassing).
  9. Een huurcontract (indien van toepassing)

Indien u een eigen woning heeft dient u het volgende ook mee te nemen:

  1. Koopakte.
  2. Hypotheekoverzicht met pro-resto stand.
  3. Polissen van afgesloten verzekeringen.